Wat is Google Adwords?
Iedereen kent de term, toch zijn er mensen die niet precies weten wat Google Adwords nou eigenlijk betekent. Lees hier het antwoord op wat is Google Adwords?
Hoe werkt Google Adwords?
Google Adwords is in feite niets meer of minder dan het advertentieprogramma dat Google aanbiedt. Je stelt advertentieteksten en biedt op die woorden waar Google-gebruikers op zoeken. Op die manier adverteer je doelgericht en alleen als iemand daadwerkelijk op zoek is naar informatie.
Dat is dan ook precies de reden dat Adwords zoveel interessanter is dan adverteren in een krant. De advertenties worden boven de organische zoekresultaten van Google geplaatst. De Adwords advertenties lijken vaak op een gewoon zoekresultaat en dus wordt er ook volop geklikt.
Google Adwords kosten
Je betaalt de advertentie bovendien alleen als je er iets aan hebt gehad; per klik dus. Het voordeel van het toepassen van Google Adwords is daarnaast de snelle zichtbaarheid. Via Adwords laat Google maar weer eens zien dat het ze vooral draait om relevantie. Op die manier geven ze hun bezoekers namelijk de best mogelijke ervaring en daarom ook komen mensen zo graag op deze zoekmachine.
Je klikt ook eerder op een advertentie die relevant is voor het onderwerp. Ga maar bij jezelf na: als je een auto zoekt, dan klik je niet meteen op een advertentie voor koffiemokken, Logisch? Maar waarom worden de reclames op televisie dan door elkaar getoond?
Hogere positionering
Google Adwords bepaalt de kosten per klik onder meer op basis van de kwaliteitsscore en op concurrentie. De prijs komt tot stand op basis van een biedingssysteem. Op veel gebruikte zoekwoorden komen meer biedingen dan op minder populaire zoekwoorden. Dit heeft dus invloed op de prijs die je betaalt. Als ondernemer geef je aan wat je maximaal wilt betalen.
De kosten kunnen variëren van een eurocent per klik tot enkele euro’s per klik. Voor zoekwoorden als hypotheek betaal je het meest. Bij Adwords is het zo dat wie meeste biedt en wie de beste kwaliteitsscore heeft door Google hoger gepositioneerd wordt.
Kosten en opbrengsten goed meetbaar
In tegenstelling tot andere manieren van adverteren zijn de kosten en opbrengsten via Google Adwords prima meetbaar. Door goed te monitoren wat er gebeurt, kun je woorden die niets opleveren verwijderen en leg je de focus meer op woorden die wel goed scoren en daadwerkelijk potentiële kopers naar de website trekken.
Adwords biedt je de optie om alleen gevonden te worden door mensen uit de buurt. Ook weer logisch, want wat heeft de slotenmaker uit Kerkrade aan een advertentie in Drenthe?
Gericht adverteren
Google Adwords is een buitengewoon interessante manier van adverteren, van gericht adverteren vooral. Je bereikt die internetters die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar een bepaald product of dienst en je betaalt een reële prijs: alleen als iemand op je advertentie klikt en op je website komt.
Ook de mogelijkheid om regionaal te adverteren is aantrekkelijk, zoals je ook op vaste tijdstippen kunt adverteren. Ook de meetbaarheid is een voordeel en bovendien kun je al vanaf een paar centen een beroep doen op Adwords.